27-11-2012

Digitale media dragen substantieel bij aan bereik onder zakelijke beslissers

Perbericht downloaden

Zakelijke beslissers nemen via steeds meer media informatie tot zich. Naast papier en online spelen evenementen, smartphones, tablets en social media een groeiende rol. In het vernieuwde onderzoek is daarom naast magazines of dagbladen gekeken naar het bereik van digitale versies, websites, emailnieuwsbrieven, evenementen, apps en social media. Zo is precies te zien via welke kanalen Nederlandse decision makers te bereiken zijn.

Het onderzoek, uitgevoerd door IntomartGfK, levert naast bereikcijfers ook waardevolle informatie over het profiel van zakelijke beslissers. Zo zijn het intensieve smartphone gebruikers (67% vs. een landelijk gemiddelde van 48%) en zijn ook tablets voor hen gemeengoed (34% vs. een landelijk gemiddelde van nog geen 25%). Het gebruik van social media is bij 70% van de zakelijke beslissers goed ingeburgerd.

Stichting DMS wil zich nog sterker ontwikkelen tot kenniscentrum op het gebied van zakelijke beslissers in Nederland. Het vernieuwde bereiksonderzoek is een eerste stap in deze richting. Daarnaast zal DMS kwalitatief onderzoek initiƫren, desk research doen en kennissessies organiseren om de kennis over Nederlandse decision makers te vergroten en uit te dragen.

Onderzoeksresultaten 2013

Van de belangrijkste titels voor zakelijke beslissers wordt het titelbereik en het merkbereik gerapporteerd. Adverteerders, mediaplanners en exploitanten kunnen op basis van de data elke gewenste zakelijke doelgroep selecteren en ook op elk mediumtype afzonderlijk plannen.

Merk

Sprout

BNR

***)

*) het titelbereik is het gecombineerde bereik van de papieren versie en de digitale replica excl. overlap

**) het merkbereik is het gecombineerde bereik van alle uitingen onder dit merk excl. overlap

***) In het merkbereik van BNR is nog niet het bereik van de website rapporteerbaar omdat deze maar een deel van de veldwerkperiode heeft meegelopen.

Over DMS

Stichting DMS stelt zich ten doel de kennis over decision makers in Nederland te vergroten en te verspreiden. Dit doet zij o.a. door middel van het tweejaarlijkse Decision Makers Survey dat inzicht geeft in de zakelijke beslissers van Nederland. In hun mediagedrag, hun rol in het besluitvormingsproces, hun interesses en achtergrondgegevens. De onderzoeksdata hebben als doel mediaplanning en marketing in de b2b markt te ondersteunen. Decision Makers zijn door DMS gedefinieerd als: ZZPers en functionarissen in het bedrijfsleven en bij de semi-overheid (zorg en onderwijs) (2+) in een van de volgende functies: Algemeen directeur, Financieel directeur, Verantwoordelijke Inkoop, Verkoop, Automatisering, Marketing/PR, P&O

--------------------------------------------

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Berend Jan Veldkamp, voorzitter Stichting DMS, 020-2620711 of berendjan@mtmediagroep.nl.