20-05-2020

DMS 2020 rondt harmonisatie met NOM Printmonitor af

Op 20 mei 2020 publiceert de Stichting DMS de nieuwe editie van het bereiksonderzoek onder zakelijk beslissers. Naar deze nieuwe editie werd lange tijd reikhalzend uitgekeken aangezien deze nu volledig is geharmoniseerd met de NOM Printmonitor. De definities van de mediamerken en de bereiksvragen zijn in beide onderzoeken nu helemaal gelijk, waarmee de integratie volledig is voltooid. DMS ziet de harmonisatie als een belangrijke stap in de verdere ontwikkeling van het collectieve bereiksonderzoek in Nederland dat op dit moment onder de naam Total Media Audience Measurement (TMAM) wordt ontwikkeld.

De steekproef van DMS is gekoppeld aan die van NOM Printmonitor, dat het bereik van printmedia meet onder consumenten. Bijna de helft van de respondenten is afkomstig uit die monitor en wordt in het kader van DMS extra bevraagd om uiteindelijk te voldoen aan de definitie van zakelijke beslisser. Dat zijn personen die als algemeen directeur of financieel directeur werkzaam zijn in het bedrijfsleven en semi-overheid (zorg en onderwijs) met minimaal twee werknemers of in deze sectoren verantwoordelijk zijn voor de inkoop, verkoop, automatisering, marketing/PR en P&O. Elke respondent moet eindverantwoordelijk zijn op minimaal een van deze gebieden. In totaal gaat het om een populatie van 621.600 personen van 18 jaar en ouder.

Van deze doelgroep is zeer nauwkeurig het bereik van print, online, radio en televisie vastgelegd, verdeeld naar gemiddeld bereik per nummer, totaal bereik en merkbereik. Deze laatste bestaat uit netto het bereik van de diverse platformen waarop een titel of merk zich manifesteert. Nieuw in de 2020-versie van DMS is het dageditiebereik van dagbladen.

Voor het meten van het gemiddeld bereik maakt DMS nu gebruik van twee methoden. Voor gedrukte dagbladen en magazines wordt nummerbereik gehanteerd, waarbij per uitgave wordt gevraagd of deze is ingezien of gelezen. Voor replica van printedities, websites, apps, radio en televisie wordt de recencymethode ingezet. Naast het bereik van radio en televisiezenders levert de nieuwe editie van DMS ook de luister- en kijkfrequentie van de belangrijkste zenders.

René Zaaijer, salesmanager New Skool Media en voorzitter van Stichting DMS is erg enthousiast over de oplevering van de nieuwste editie: “We komen steeds dichter bij de vervolmaking van het meten van het zakelijke bereik. Toen we twee jaar geleden aanhaakten bij de Printmonitor van NOM wisten we al dat we met deze opzet een flinke stap gingen maken, maar het had tijd nodig vanwege de verschillende veldwerkflows. Nu zijn we die fase voorbij en presenteert DMS een geharmoniseerde en meer dan complete survey over de zakelijke beslissers in Nederland.”

De nieuwe cijfers zijn vanaf 20 mei beschikbaar voor de markt zodat adverteerders en bureaus er mee kunnen plannen in de bekende softwaresystemen.

Over DMS 2020

DMS 2020 is in opdracht van de Stichting DMS uitgevoerd door GfK. Het veldwerk is verdeeld voer twee meetgolven. De eerste golf vond plaats van week 15 2018 tot en met week 14 2019, de tweede van week 15 2019 tot en met week 1 2020. In totaal zijn 2.852 respondenten ondervraagd. 47% van de respondenten is afkomstig uit de Printmonitor van NOM, 38% is geworven via DR3Data en nog eens 16% komt uit het GfK Bedrijvenpanel.

Het onderzoek is representatief voor een populatie van 621.600 personen van 18 jaar en ouder  die voldoen aan de definitie van zakelijke beslissers. Dat zijn algemene directeuren, financiële directeuren en eindverantwoordelijken voor inkoop, verkoop, marketing/PR, personeelszaken en automatisering in het bedrijfsleven en de semi-overheid (onderwijs en zorg).

DMS meet in de groep zakelijke beslissers het bereik van dagbladen, magazines, replica’s, websites, apps, radiozenders en televisiezenders in combinatie met een groot aantal achtergrondkenmerken.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met René Zaaijer, voorzitter DMS, telefoon 06-57949117 of via rene.zaaijer@newskoolmedia.nl. Het persbericht en andere informatie is te downloaden op http://www.stichtingdms.nl/.